Voordelen bewegen

 

De gezondheidsvoordelen van bewegen

Als je wilt afvallen, dan is het aanpassen van je eetpatroon de eerste én belangrijkste stap. En dat betekent gezonder en minder eten. Daarnaast is ook bewegen goed voor je gezondheid en helpt het bij het afvallen. Door alleen te sporten zul je weinig tot geen gewicht verliezen. Beweging en sport helpen je gewicht op peil te houden en is goed voor je hart- en bloedvaten, botten en hersenen. Regelmatig bewegen verkleint het risico op tal van chronische ziekten zoals hart- en vaatziekten, botontkalking en depressies. Werken aan een goede conditie is dus zeker de moeite waard!

 

Een hogere ruststofwisseling

Als je minder gaat eten en dus minder energie binnenkrijgt, past je lichaam zich aan. De ruststofwisseling daalt. De ruststofwisseling is het energieverbruik van het lichaam ten behoeve van het onderhoud van de lichaamsfuncties en de spijsvertering. Deze daling is blijvend als er niets aan beweging of sport wordt gedaan. Als je bovendien enkele kilo’s kwijt bent gaat het verrichten van lichamelijke activiteiten minder energie kosten. Je hoeft immers minder kilo’s mee te dragen.

 

Niet aankomen na het afvallen

Als je na een lijnperiode weer wat meer gaat eten, past de ruststofwisseling zich niet aan en blijft op het lagere niveau. Pas na een langere tijd zal de ruststofwisseling weer enigszins gaan stijgen. Wanneer er tijdens en na het afvallen voldoende wordt bewogen en gesport, dan zal de ruststofwisseling na de lijnperiode snel stijgen naar het niveau van voor de lijnperiode. Hierdoor is de kans op opnieuw aankomen een stuk kleiner.

 

Een lager vetpercentage

Verder geeft lichaamsbeweging een betere verdeling van de vet- en spiermassa. Door beweging en sport gaat vetmassa verloren en ontwikkelt zich meer spiermassa. De ontwikkeling van spiermassa geeft – in het begin – extra gewicht maar geeft een “slanker’ uiterlijk.

 

Mentale gezondheid

Beweging en sport kunnen ook een positief effect hebben op de motivatie. Mensen die naast een gezond voedingspatroon ook sporten, houden een gezond voedingspatroon beter vol en zien het positiever in.

 

Het beweegadvies van de Gezondheidsraad

  • Bewegen is goed, meer bewegen is beter
  • Doe minstens 150 minuten per week matige of zwaar intensieve inspanning, verspreid over diverse dagen
  • Doe minstens 2x per week spier- en botversterkende activiteiten
  • Voorkom stilzitten

 

Waar wacht je nog op, start moving!